Luteranie

Grzyby w diecie

Grzyby są doceniane tylko przez niektóre narody. Większość ludzi, gdy ma skosztować jakiegoś grzyba, wybiera przede wszystkim uprawiane na skałę przemysłowa pieczarki. Tymczasem w lasach możemy znaleźć prawdziwe bogactwo.

Grzyby w diecie

Wartość odżywcza grzybów budzi wielkie kontrowersje wśród uczonych i dietetyków. Dotychczas krążyło przekonanie, ze grzyby są tylko pustym dodatkiem smakowym, nie posiadającym żadnych wartości odżywczych. W dodatku są ciężkostrawne, więc korzyści z nich żadnych. Nie brzmi to zachęcająco, a jak jest naprawdę?

Grzyby składają się przede wszystkim z wody. Z tego powodu są niskokaloryczne, więc bez problemów można wykorzystywać je w diecie odchudzającej. Niestety, prawdą jest, że grzyby są ciężkostrawne. Jest to spowodowane tym, że zbudowane są głównie z chityny, wielocukru o strukturze chemicznej podobnej do celulozy, czyli błonnika. Chityna nie jest trawiona przez kwasy żołądkowe, więc grzyby przed długi czas zalegają w żołądku, a później tylko przechodzą przez układ pokarmowy, nie dostarczając zbyt wielkiej ilości soli mineralnych. Grzyby mają także i plusy – zawierają witaminę A w postaci karotenu i duże ilości witaminy B1 i B2. Pozostałe witaminy występują również, jednak już w śladowych ilościach. Grzyby są także źródłem białka, szczególnie młode pieczarki i prawdziwki. Nie do końca jednak wiadomo jak nas organizm radzi sobie z trawieniem białka z tego źródła.

Coraz bardziej popularne stają się boczniaki, które zawierają kwas foliowy oraz B-D-glukan, który ma działanie przeciwnowotworowe. Grzyby shiitake z Azji regulują cholesterol we krwi i działają przeciwwirusowo, a grzyby mun zmniejszają krzepliwość krwi i poprawiają krążenie

Jak jeść grzyby?

Grzybów nie powinny spożywać dzieci do 3 roku życia. Uczuleni na grzyby nie powinni jeść ich w ogóle. Pozostałe osoby powinny traktować je bardziej jako dodatek do jedzenia lub przysmak niż traktować jako stały element diety. Nie poleca się jeść ich zbyt często, a jak już je spożywamy to w niewielkich ilościach, po to by nie obciążać zbytnio żołądka. Jeśli w daniu korzysta się z dużej ilości grzybów nie należy podawać m.in. fasoli, selera i ogórków. Pod żadnym pozorem nie wolno łączyć grzybów z alkoholem, gdyż ścina on w żołądku białka grzybów, które stają się jeszcze bardziej odporne na działanie soków trawiennych.

Środki ostrożności

Należy bardzo uważać na grzyby, które zbieramy. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy dany grzyb jest jadalny, to lepiej odpuścić i zostawić go w lesie. Nie warto ryzykować zatrucia.

O grybach oraz innych rzeczach co można jeść na keto kliknij tutaj, który poświęcony jest tematyce żywieniowej i zdrowotnej